fredag 26 maj 2017

Tacksamhet i kubik

Natten till idag var bättre än föregående även om den inte var toppen. Vid frukostrundan till matsalen (bugar för applåderna över att jag klarade att gå den sträckan) berättade en undersköterska att jag nog inte ska förvänta mig hemgång idag eftersom de sa på mötet igår att jag blir kvar över helgen. Usch vilket slag i magen det var, jag blev så ledsen. Allt kändes blä...

Efter frukost väntade jag besök från Sandra för att lyfta mitt humör, hon hade laddat med spel och underhållning för att hjälpa mig fördriva tiden. Håkan hade ärende i Lund vid 10 men hann komma inom mig före det. Under tiden Håkan var hos mig kom ronden och vi hann börja prata tillsammans om huvud och magen, olika funderingar och olika planer framåt. Sen var Håkan tvungen att åka och jag fortsatte samtala med läkarna. Vi landade i att jag behöver lite familjetid och hemmamiljö för att kunna må bättre nu, så beslutet blev permission över helgen för att få lite miljöombyte och möjlighet att läka, både i själ och kropp. 

Så larvigt glad blev jag! När Sandra kom fick hon hänga med i att plocka ihop mitt rum, allt från min flamingogirlang till ljuslyktor, pom poms, tidningar, böcker, godis, ja allt som samlats ihop under  en månad på sjukhuset! Jag började försiktigt byta om till egna kläder medan Sandra packade ihop alla saker. Håkan anslöt med en rullstol som skulle ta mig ut! Energin var dock slut efter allt fix, jag orkar 20 min upprätt innan huvudet gör ont o behöver ligga ner i plant läge. Fick bli en kort stunds vila innan vi behövde ge oss iväg för att hinna. En notering blev att årstiden ändrats när jag legat inne för jag hade vinterstövlar att dra på mig o det var ju tokigt varmt för det. 

Jag älskar att handla second hand av massa anledningar och färden hemåt gick via Bara där vi först hämtade upp lite kläder som jag ska titta på till Ingrid och sedan överraskades svärföräldrarna med en extra lunchgäst. Lunchen intogs liggande, det var den godaste mat jag någonsin ätit kändes det som. 

Därefter hem till sovrummet där det blev massa timmar sömn och vila. Ingrid var på playdate och Arvid hade sin egna pappadag då han själv fick mysa med Håkan utan att dela uppmärksamheten med någon. 

Kvällen tillbringades hos vänner liggandes i kvällssolen i deras utesoffa på deras  trädäck medan maten grillades och samtal flödade. När solen värmde mina kinder, fyllde rodedendrondoften min näsa, barnens skratt och bus letade sig in i öronen och hjärtat svämmade över. Kvällen blev tidig men helt perfekt och avslutas nu med två barn som somnar bredvid mig, lika glada och tacksamma som jag över att jag är hemma. Vad som händer efter helgen bryr jag mig inte om nu, just nu väljer jag att njuta av nuet! Måndag kommer fort nog oavsett om jag oroar mig nu eller inte, så varför förstöra nuet med morgondagens oro? 

Krama era nära o kära en extra gång när ni läst detta. 










1 kommentar: