torsdag 6 april 2017

Att lita på planen

Om du följt mig ett tag har du koll på att jag ska springa Höganäs halvmaraton den 22/4, dvs om 16 dagar 😬

Det största problemet har varit att det smällde i knäet på julafton och sedan dess har jag inte kunnat springa mer än en km innan knäet har gjort ont. Massor av utredningar och undersökningar senare diagnostiserades jag med löparknä... surt! Mitt i uppladdning och förberedelse för loppet. Tillsammans med mer löpkunnigt folk fick jag göra en plan, men tålamod är inte min grej och jag har kämpat med att låta bli spåret och lita på planen, att det kommer fungera har inte känts självklart!

Jag har kämpat med rehab, bättrat mig med uppvärmning och nedvarvning i varje pass, jobbat med att stärka benmusklerna, framför allt gluteus medius och idag var det eldprovet, noggrann uppvärmning, sen upptäcksfärd i skogen! Så sjukt härligt att märka av resultatet från styrketräningen ihop med förbättrat löpsteg, främst har jag jobbat med att försöka springa avslappnat och med höften som drivare tillsammans med ett effektivt frånskjut!




Idag gläds jag över att jag nu kan se fram emot den 22/4 med förväntan istället för bävan! Filmen är min lilla glädjesnutt efter 5 km när jag märkte att det håller, sen blev rundan en fortsatt skattjakt efter nya vägar och landade på 13,5km när jag stängde av klockan hemma.


Vänstra hamstring är duktigt spänd och kommer kräva mycket kärlek idag med flertalet stretchningar, men rundan var smärtfri!!! Det gäller att lite på planen! Jag kommer inte kunna prestera några balla tider den 22:a men jag kommer kunna springa, och det har inte varit känslan som följt med mig genom första kvartalet av 2017!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar