onsdag 12 april 2017

Min relation till mat

Med jämna mellanrum och speciellt när jag är trött eller nära mens behöver jag planera mina matdagar så att jag inte hamnar ur fokus och även för att göra ett stickprov på hur jag har det med min relation till mat och mathållningen.

Bara för att jag fick hjälp med att kickstarta viktnedgången betyder inte att kampen är över, även om jag är i mål rent viktmässigt sedan länge. Nu återstår fokus på att lära mig fylla dagarna med rätt energimängd för att orka träna och för att kroppen ska få i sig den näring som behövs för en jämn energinivå och därmed även ett jämnt humör. Det tror jag är ett livslångt lärande!


Mitt största problem brukar vara att jag äter för lite energi under dagen, vilket i sin tur leder till energibrist på kvällen och så fort ungarna har lagt sig blir det sötsaker. Inga mängder. Det blir inga mängder, men det som retar mig är principen att jag "måste" ha ngt, att suget är så stort så jag ersätter mitt sista mål för dagen med skräp (rent näringsmässigt). Det i sin tur skapar en negativ spiral av ork vilket i sin tur tar ut sig på nästa kväll när jag slappnar av igen. Pust! 

Med denna bakgrund har jag därför hoppat på en kompis utmaning om nio sockerfria dagar! Det är inget livslångt mål eller en grund jag skulle rekommendera som absolutist i längre perioder, däremot för att bryta ett mönster tror jag det kan fylla sin funktion väl! Vilka nio dagar talar vi om då? Jo, naturligtvis blir det över årets godishelg - påsk! Tänkte inte riktigt på det när jag skrev på, men dessto större anledning att haka på. Jag firar verkligen inte påsk för godisets skull, därför borde det inte spela någon roll om godiset finns eller ej. Utmaningen blir att inte smaka av barnens!


Nu laddar jag iaf för denna onsdag som börjar med spinning! Så här ser min planerade matdag ut:

07.00 - Havregrynsgröt med pumpafrön, linfrön, jordnötssmör och mellanmjölk.
10.00 - En skiva av mitt hälsobröd med smör och två skivor rostbiff.
13.00 - Jordärtskockssoppa med en skiva hälsobröd.
16.00 - En banan (borde vara lite till men har kund här så bättre än inget).
18.00 - Pannbiff med potatis och keso.
21.00 - Kvarg med fruktsallad.

Glad onsdag, har du tänkt genom vad du äter på en dag eller det får gå som det går? Oavsett mål att gå ner, gå upp eller bara checka av sin mathållning är det nyttigt att skriva matdagbok för att få koll och kunna justera mot det håll man vill. Varför inte testa att skriva ner din dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar