onsdag 15 mars 2017

Kladdkaka

Livet har sina favoritrecept, ni vet dom där som man bara envisas med att återkomma till! 1999 fick jag ett recept av en god vän, sedan dess har det alltid funnits med. Först i en papperslapp som hängde med överallt, sedan på en sida i filofaxen. Den har justerats beroende på vilket land jag bott i och vilka ingredienser jag fått tag på, men alltid fungerat i sin trogna och enkla grundform. Den går att baka i gasugn eller vanlig ugn, den har till och med gjorts i en eldad ugn! Vad är då detta jag inte kunnat leva utan i snart 20 år? Jo det är den hederliga kladdkakan! Visst finns det lyxvarianter med riktig choklad i och det finns mer komplicerade lösningar på denna ljuva kaka, men nu ska ni få mitt älskade överlevnadsrecept! I rädsla för att tappa bort receptet så mailade jag det faktiskt till mig själv 2008 för att alltid kunna få tag på det, så älskat är det!
Börja med att sätta ugnen på 175 grader!

Sen smälter du 150gr smör.

Blanda ihop:
2,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao

När alla torrvaror blandats ihop häller du i det smälta smöret, sen tillsätter du 2 ägg. Rör ihop allt till en härligt kladdig smet. Häll över i en form med avtagbara kanter (behöver inte smörjas eller prepareras).

In i ugnen ca 18-20 minuter innan den tas ut för att svalna lite före servering.

NJUT!!!

Jag unnar mig fortfarande denna kakan, skillnaden i tillvaron är att nu njuter jag av en bit, inte en hel kaka ;) Är helt perfekt med en kopp kaffe till!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar