torsdag 23 mars 2017

Vad har du för grund?

Min tillvaro denna veckan har snurrat på i lite för högt tempo, vilket pga min grundstatus som kroniskt sjuk ger fysiskt utslag direkt. Jag har fått lägga mig ett par dagar och knapra penicillin för att slå ut bakterieinfektionen i halsen. Det är nog bra att jag har en kropp som säger ifrån på en gång, men det är samtidigt frustrerande. Dessutom mitt i den snurrande tillvaron har jag tappat mina stunder av meditation vilket lett till att jag inte bara påverkat kroppen denna veckan utan även tappat mitt inre välmående. För mig hänger bägge dessa ihop, helheten är viktig.

För att jag ska klara av att må bra som helhet behöver jag förutom motion även en stunds mediterande varje dag, en stund då jag väljer att läsa ett stycke ur bibeln och meditera över ordet och be för att umgås med Gud (Japp jag tror att det är möjligt att göra det). Därefter funderar jag på vad jag vill att den dagen ska innehålla, vad jag behöver klara och vad jag inte behöver klara av. Gör upp en plan för dagen och sedan kör! Det låter nästan banalt, men den stunden gör att jag överlever mina dagar, att jag försöker att inte crasha för hårt, att jag helt enkelt håller ihop.

Jag förstår att vi alla har olika grunder att stå på, för mig är min tro en stor del av att jag varje dag klarar av att gå upp ur sängen trots vardagliga kamper.

Glöm inte bort helheten när du tar hand om dig själv, ibland behöver man ge sig själv 5 minuter om dagen att andas och umgås med sig själv och sina tankar för att orka finnas för andra. Mitt löfte till mig själv är att återta min tid för meditation om dagarna, oavsett hur stressigt det blir.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar