söndag 29 januari 2017

Kampen

Ibland möts jag av känslan runt omkring mig att jag fått saker gratis bara för jag fått hjälp med en gastric bypass. (Du är hemskt välkommen att läsa hela min resa här om du inte redan gjort det.)

Gällande fördomen att hälsan kommer gratis med hjälp av en operation är så mycket bullshit så jag knappt vet vart jag ska börja. Visst finns det säkert dom som gör en operation som en "quick fix" men dom brukar inte heller få särskilt bestående resultat, för en gastric är inte en lösning på dina världsproblem. Det du får "gratis" är viktnedgång i början, men om du inte har förändrat ditt beteende så kommer du inte kunna skapa den förändring som behövs och magsäcken kommer töjas ut och då står du där, kanske till och med tyngre än du började.

I min mening är det katastrof att det inte erbjuds mental/psykologisk stöd och hjälp genom en resa! Jag har haft orken att ta tag i det själv vilket hjälpt något enormt, tror inte jag hade varit där jag är idag om jag inte fått med mig huvudet i kombination med en medvetenhet om kampen. Kanske för att jag vet att resultat inom vilket område som helst uteblir om du inte jobbar med det, samma sak här.

Saker att göra varje morgon är att:

  • bestämma sig för vad jag vill ha ut av denna dagen! Allt är lättare med ett mål, även en dag. 
  • välja vilken attityd jag ska bemöta dagen och utmaningar med! Livets utmaningar har så mycket mindre att hota med om jag möter dem med ett leende än om jag låter mitt humör slås ner. 
  • aktivt besluta mig för vem som styr min dag! Huvudvärken gör inte lika påtagligt ont om jag väljer att den inte styr min dag. 

Jag älskar Rachel Plattons fight song och kompilerade denna här! There is a lot of fight left in me! Nu kör vi sista dagen i block 1 på PT utbildningen! Heja oss!

Hittade denna och vill så gärna dela den med er! Kampen fortsätter alltid, men med ett leende på läpparna hittar fötterna nästa plats att sätta ner sulan på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar