tisdag 17 januari 2017

Rätt fokus

Genom livet är det många gånger som jag löst viktnedgång genom att tänka att jag får inte äta ditt eller jag får inte äta datt. Jag har följt många dieter och visst skriver jag under på att det finns dom som fungerar, egentligen tror jag dom flesta fungerar bara man håller sig till den och inte ger upp efter en vecka när man inte magiskt tappade dom där 10 kg man ville bli av med.


Men det är ofta som fokus ligger på vad vi inte får äta, vad vi ska undvika, vad vi ska tänka på är "farligt" att få i oss. Jag gillar inte det tänket, jag uppskattar inte att begränsa mig själv, framför allt fungerar mitt huvud så att när jag inte får något så är det helt plötsligt det enda jag kan tänka mig att äta. Som exempel, om jag inte får äta vitt bröd så går jag runt och hallucinerar kring vita baguetter med vitlökssmör. Får jag inte äta socker så får jag en absurd längtan efter bakelser och godis på kvällarna. Livet blir då en konstant kamp att "övervinna" mig själv och mina önskningar.

Istället har jag börjat vända på tankarna, så om jag har en bestämd mängd mat jag behöver få i mig för att må bra och orka med tillvaron så fyller ju inte en påse godis den funktionen att ge mig bra energi, med den i magen kommer jag få en socker rush och sedan bli helt tom på energi och känna mig dränerad. Så med mina 5-6 mål mat om dagen (japp, så ofta äter jag) försöker jag tänka varje gång om jag mår bra av det jag ska stoppa i mig, kommer det fylla sin funktion? Behöver jag mer för att orka ett tungt träningspass, eller behöver jag mindre för att jag har en låg utgiftsdag på energifronten?

Genom att tänka på detta sätt har jag börjat komma bort från diet tänket, bort från hetsen att undvika saker utan istället fokuserar jag på att må bra! Jag lär mig mer om näringslära, om mathållning, om mig själv och mina behov samtidigt som jag flyttar ifrån tvångstankar om vad jag "måste" göra när det kommer till mat.

Jag utmanar er alla att strunta i vad ni inte får göra ett par dagar och istället lägga energin på att hitta vad ni mår bra av att göra eller äta!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar