torsdag 26 januari 2017

Rörelseanalys och rörelseträning

Så coolt att märka när ögonen anpassar sig till att kunna se vilka delar i en kropp som behöver tränas och eller mobiliseras för att möjliggöra eller förbättra en rörelse. 

De senaste två dagarna har vi jobbat med knäböj eller squat beroende på vilken terminologi man använder sig av. Jag kan erkänna att innan vi började ansåg jag nog att jag hade en hyfsad rörlighet och jag var rätt nöjd med min rörelse i ett knäböj. MEN den känslan varade inte så länge! 

Standard regler, inse begränsningar som ska finnas och begränsningar som tydligen inte ska finnas *fniss* väckte insikten att min kropp behövde massor av arbete för att utföra en så vanlig rörelse som att knäböja.

Vi har i två dagar lärt oss mobilisera varje led i kroppen och lärt oss mer om att bli av med slaggprodukter mellan musklerna som hindrar vår rörelse fritt. Kommer vilja ha försökskaniner när jag är hemma igen, så bara att anmäla sig ;) 

Här är bildskillnad på mig före och efter en timmes rörlighetsträning, förstå vad man kan åstadkomma med regelbundenhet om detta gick så snabbt! 




1 kommentar:

  1. Wow! Verkligen skillnad! Jag är definitivt frivillig! :) Gör säkert massvis fel...

    SvaraRadera