torsdag 9 februari 2017

Eleiko Strength Coach - Steg 1

Det var det som ESC1 stod för, inte Eurovision Song Contest ;)

Vilken grymt rolig dag vi haft, ytterligare en ny värld öppnar sig sakta. Känns som om dagen bjudit på en dörr på glänt mot Tyngdlyftning/Olympiska lyft. För den oinvigde är det väl samma sak som Styrkelyftning tänkte jag för några veckor sedan, men ack så fel jag haft. Det är inte bara två helt olika sporter, utan har helt olika grenar och olika regler. För att inte tala om olika tekniker i rörelser som till exempel knäböj bak... Att en enda rörelse kan vara grund för så mycket diskussioner är en fascination!

Mannen som lett oss i lärandet idag är Anders (har glömt efternamnet), men ni får en vacker bild istället med mellis (banansnacks och egengjord nutella) i förgrunden.



Vi har som sagt fått börja nosa på tekniken, dvs dom av oss som inte redan behärskar den. Resten får glädjen att fördjupa sig i en teknikgren som dom redan håller på med.

En av rörelsetränings övningarna vi gjorde var för att genom implicit (omedvetet) lärande börja nöta in de olika positionerna i ryck och stöt som är grenarna i de olympiska lyften.

Här är en film från EM 2015 där man först får se ett ryck och sedan en stöt. Stöt är altså den rörelse som man får "pausa" lyftet på vägen upp mot raka armar.


Här följer några av rörelseövningarna vi fick lära oss för att börja öva på att hitta till de olika positionerna.







Mina små minspel får ni helt enkelt stå ut med *asgarv* Ber om ursäkt för dem, men det kräver koncentration att lyssna på instruktioner och försöka få kroppen att göra saker den inte alls är van vid. För det tränade ögat ser ni att jag har massor kvar att lära mig innan jag ens är i närheten av korrekta rörelser, men alla måste vi börja någonstans och detta är mitt första försök till olympiska lyft! En och en halv dag kvar på Eleikos Styrke Coach (del 1) utbildning och jag kan ärligt säga att jag längtar till imorgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar