söndag 5 februari 2017

En helt ny värld...

...ett helt nytt, annat perspektiv! Ja så sjunger Aladin och även om jag känner mig långt från Disney filmernas värld stämmer orden med dagens upplevelser.

På utbildningen idag har vi underbara Peter Konradsson som coach (instagram @blueskonrad) i dagens ämne: Styrkelyftning! 

Jag har tidigare hört allt från att det inte är någon tekniksport till att det bara är en tekniksport. Intressant idag är ju att såklart lyfte många kursare tungt, och med minimala justeringar av Peter ökade personbästa markant. Hur då? För att summera hela teoridelen i en mening kan man säga för att med hjälp av rätt kunskap kan du individualisera stansen (utgångsläget) i lyftet så att kroppen jobbar ihop med sina begränsningar istället för att kämpa emot dom. 

Själv fick jag prova att böja för första gången med vikt på och landade på respektabla om än låga 85kg. Känslan är att jag vill prova mer, men en bra coach släpper dig med bibehållet sug och framgång på slutet. Därför går jag hem, gläds över hur lätt 85kg kändes när tekniken var rätt och siktar på nästa tillfälle jag kan testa tunga böj. 


Efter lunch var det dags för bänkpress! Spontana känslan är att jag är körd... siktade på att pressa stången. Resultatet blev att först chocka systemet med all teknik! Shit, ny respekt för dom som sysslar med detta, enormt mycket teknik att hålla ordning på. Jag fastnade och kämpade och misslyckades med 42 kg när Peter kom fram och uttryckligen sa att jag såg ut som en Calzone på bänken. Han fixade till min position och hjälpte mig aktivera igång så provade vi igen. Resultatet blev helt plötsligt genomförbart! Så satte dit ett PB även på bänkpress på 42kg idag.



Efter dessa prestationer var det dags för en trött kropp att testa marklyft också, men först teoretisk genomgång. Känns som att man summerat kan säga att knäböj kändes medelnivå gällande tekniken, bänkpress avancerad och marklyftet var den övningen som tekniskt är lättast. Så var iaf min känsla 😁 Kroppen var dock rätt slut så blev inte så snygg teknik när det var dags att maxa, men jag lyckades dra upp 100kg. En gullig vikt för vissa, men helt ok vikt för mig på 1,5xkroppsvikten! 


Orden jag inledde med stämmer verkligen: en helt ny värld som öppnat sig, och jag åker hemåt mot  familjen med blodad tand för styrkelyftning! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar