måndag 20 februari 2017

Motivation

Framöver vill jag börja varje vecka med en måndags motivation så jag börjar denna nya tradition med att fastna på ordet motivation! 

Efter lite eftersökningar landar jag i att en definition på motivation är:


Motivation är det psykologiska kännetecken som ger en organism drivkraft, det vill säga väcker den till handling mot ett önskat mål och lockar fram, kontrollerar, och upprätthåller vissa målriktade handlingar.

Så om vi bryter ner det till mer lättförståeligt. 

Det ger drivkraft, dvs väcker till handling
När vi känner motivation är det inte så svårt att göra saker vi är motiverade till. Saker som står i vägen är inte så svåra att hantera och hinder är inte så stora så dom inte går att lösa. Undanflykterna som vi köper som godkända förklaringar är bara ett tecken på att vi inte är tillräckligt motiverade!

Mot ett önskat mål
För att kunna känna oss motiverade till att uträtta eller göra något behöver vi först veta vad vi vill uppnå! Har du klart för dig vilka mål du vill uppnå? Innan du klagar på att du inte har någon motivation behöver du identifiera iaf ett mål och tänka genom vad det får kosta dig att nå det! Jag lovar att den enda grejen, att för dig själv tänka ut vart du vill kommer skapa motivationen att ta dig hela vägen. 

Lockar fram, kontrollerar och upprätthåller vissa målriktade handlingar
Nu när du vet vart du vill och du har väckt motivationen, dvs drivkraften till handling så kan du oxå skapa handlingar som du vill utföra för att nå till ditt mål!

Exempel: 
Jag får höra att det är så drygt/inspirerande (beroende på vem du frågar) att jag springer flera gånger per vecka. Omformulerat kan det vara min drivkraft som är dryg eller inspirerande. 

Ett av mina mål är att jag vill kunna springa en halvmaraton i april! Jag har problem med spänningar i vänster höft och vänster knä. 

För att klara av att komma i form till Höganäs halvmaraton som går av stapeln 22/4 och som jag är anmäld till behöver jag mjuka upp och bygga styrka, samt distansträna. Per vecka behöver jag få in ca 2 mil löpning totalt på 3-5 löppass. Det är en utmaning, men det skapar en målriktad handling att faktiskt komma ut och springa! 

Så denna måndag utmanar jag dig att istället för att gnälla över att du saknar motivation så ta tag i att skapa ett mål som du sen kan sikta mot och jag lovar att du kommer få tag på din motivation oxå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar